Skip to content
Kaasrahastanud Euroopa Liit
Kaasrahastanud Euroopa Liit
UuringudSeireuuringudSotsiaaltöö SEIREARUANNE 2025
  • Tulevikuvaade tööjõu- ja oskuste vajadusele: sotsiaaltöö

    Avaldatud: 30.05.2025

    Uuringu prognoosi periood: 2021-2030

    Uuringu koostajad: Katrin Pihl, Siim Krusell ja Liina Ruusa, SA Kutsekoda

    Materjalid

    Uuringus kasutatavad lühendid

    EAP
    Euroopa ainepunktisüsteemi ainepunkt
    EHIS
    Eesti Hariduse Infosüsteem
    EKAP
    Eesti kutsehariduse arvestuspunkt
    ESTA
    Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsioon
    HTM
    Haridus- ja Teadusministeerium
    KOV
    kohalik omavalitsus
    SKA
    Sotsiaalkindlustusamet
    SoM
    Sotsiaalministeerium
    TAI
    Tervise Arengu Instituut
    TäKS
    täiskasvanute koolituse seadus
    TÖR
    töötamise register

    Sissejuhatus

    Eri eluvaldkondade tööjõu- ja oskuste vajaduse prognoosimiseks korraldatakse tööjõu- ja oskuste vajaduse seire- ja prognoosisüsteemi (OSKA) egiidi all rakendusuuringuid alates 2016. aastast. Uuringute põhieesmärk on valdkonniti analüüsida, kuidas muutuvad lähemate aastate jooksul põhikutsealade hõive, tööjõuvajadus ja vajatavad oskused. Uuringute tulemusena pakutakse nii koolitus- kui ka tööturu osalistele võimalikke lahendusi, et muutuvatele vajadustele paremini vastata. OSKA metoodika kohaselt seiratakse uuringus püstitatud eesmärkide saavutamist, kogudes tagasisidet ettepanekute rakendamise kohta. Samuti vaadatakse koos ekspertidega üle tööjõu- ja oskuste vajaduse põhisuunad juhul, kui aja jooksul ilmneb olulisi tegureid ja mõjutajaid, mida uuringu kestel ei olnud võimalik ette näha.

    2021. aastal valmis OSKA sotsiaaltöö valdkonna tööjõu- ja oskuste vajaduse uuring (Krusell ja Pihl,2021), kus esitati valdkonna töötajate ettevalmistamist puudutavad järeldused ning ettepanekud ja soovitused, kuidas järjest kasvavale tööjõunõudlusele paremini vastata. Ettepanekud esitati selleks, et muuta taseme- ja täiendusõppe sisu, mahtu, õppe kvaliteeti ning oskuste omandamist mõjutavaid tegureid.

    2025. aasta kevadel koguti tagasisidet OSKA sotsiaaltöö valdkonna uuringu ettepanekute elluviijatelt. Küsitluse eesmärk oli välja selgitada, millised tegurid ettepanekute elluviimist soodustavad või takistavad. OSKA meeskond vaatas kitsaskohtade leevendamiseks tehtud ettepanekud ja koondatud tagasiside üle ning koostas selle alusel siinse ülevaate.

    1. Sotsiaaltöö uurimisvaldkonnana

    OSKA sotsiaaltöö uuringu seires hinnati uuesti põhikutsealadel hõivatute arvu ja nende jaotust tegevusalati, lähtudes TÖR-i 2024. aasta andmetest. Joonisel 1 on esitatud uuringus käsitletud põhikutsealade nimekiri koos nende vastavusega ISCO klassifikaatori jaotustele.

    Joonis 1. Valdkonna põhikutsealad, seos ISCO–ga ja hõivatute arv

    Eesti Majanduse Tegevusalade Klassifikaatori (EMTAK) järgi töötab enamik põhikutsealadel hõivatud inimesi endiselt järgmistel sotsiaalhoolekande tegevusaladel: Q871 hooldusraviasutuste tegevus, Q872 vaimse puudega ja psüühiliste erivajadustega isikute ja ainesõltlaste hoolekandeasutuste tegevus, Q873 vanurite ja puuetega inimeste hoolekandeasutuste tegevus, Q879 muude hoolekandeasutuste tegevus, Q881 vanurite ja puuetega inimeste sotsiaal- hoolekanne majutuseta, Q889 muu sotsiaalhoolekanne majutuseta. Avaliku halduse puhul on EMTAK-i tegevusaladeks O829, 841, 842, 843 ning tervishoiu puhul Q861, 862, 869. Enamik siinses uuringus hõivatuid asub seega tegevusaladel, mida on kujutatud joonisel 2.

    Joonis 2. Valdkonna põhikutsealadel hõivatud tegevusalati

    Allikas: TÖR (2024)

    2. OSKA sotsiaaltöö 2021. aasta uuringu arenguvajaduste seire tulemused

    OSKA sotsiaaltöö tööjõu- ja oskuste vajaduse uuringu põhjal tehtud ettepanekute elluviimise seireküsitlus tehti 2025. aasta märtsis. Palusime organisatsioonidel kirjeldada küsitluses samme, mida on tehtud või plaanitakse ettepanekute elluviimiseks teha, samuti muid tegevusi, mis aitavad leevendada uuringus välja toodud arenguvajadusi.

    Valitud arenguvajaduste puhul palusime hinnata, kas ja kuivõrd on olukord tänu ellu viidud tegevustele paranenud. Alljärgnevalt on esitatud uuringus toodud arenguvajadused, nende leevendamiseks tehtud ettepanekud ning seireküsitlusele vastanud eestvedajate tagasiside ettepanekute elluviimise kohta.

    OSKA tiim on ettepanekute ja tagasiside kontekstis lisanud hiljutise statistika ja skaala, et hinnata ettepanekute elluviimist. Seal, kus vajalik, on OSKA pakutud muudatusettepanekud seotud vastutajatega, et aidata kaasa arenguvajaduste leevendamisele.

    Hindamisskaala, mille alusel on hinnatud ettepanekute elluviimist, on järgmine:

    1. Täielikult ellu viidud – ettepaneku kõik osad on ellu viidud ja rakendatud.
    2. Lõpetamisel, astutakse viimaseid samme – enamik ettepanekust on ellu viidud ja viimane etapp on töös.
    3. Töös, olulised edusammud tehtud – tegevused käivad ja edasiminek on märgatav, kuid ettepaneku kõik osad ei ole veel lõpetatud.
    4. Alustatud, esimesed sammud tehtud – tegevustega on alustatud, kuid need on varajases staadiumis.
    5. Planeerimisjärgus – elluviimise tegevusplaan on koostamisel, kuid praktilisi samme ei ole veel astutud.
    6. Ei ole plaanis teha – ettepaneku elluviimist ei peeta vajalikuks või see ei ole võimalik.
    Arenguvajadus 1: hooldustöötajate tööjõuvajadus on mitu korda suurem kui koolituspakkumine

    Selgitus ja põhjendus:

    Järgneval kümnel aastal kasvab tööjõuvajadus hooldustöötajate järele suurel määral. Koolituskohtade lisamine ja kutse omandamise kasv täienduskoolituse kaudu võib probleemi mõnevõrra leevendada, kuid juurpõhjuseks on madal palk ja töötingimused. Seetõttu ei lisandu piisavalt uusi töötajaid ning ka seniste töötajate voolavus on suur. Lisaks lahkub vanuse tõttu suur osa senistest töötajatest.

    Ettepanekud:

    1. Haridus- ja Teadusministeerium koostöös valdkonnaga seotud kutseõppeasutustega suurendab õppekohtade arvu hooldustöötaja taseme- ja täiendusõppes.
      Hinnang: töös, olulised edusammud tehtud

    2. Sotsiaalministeerium ja kohalikud omavalitsused leiavad võimalusi hooldustöötajate töötingimuste parandamiseks, sh teenusesaajate arvu vähendamiseks töötaja kohta, töötasu tõstmiseks jne. Edendatakse hooldustöötajatele suunatud toetavaid teenuseid, sh supervisioon ja täiendav puhkus.
      Hinnang: lõpetamisel, astutakse viimaseid samme

    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Haridus- ja Teadusministeerium: õppekavarühm „Sotsiaaltöö ja nõustamine“

    Õppesse vastuvõetud (tase 3):

    o 2022/23. õa – 22;
    o 2023/24. õa – 27 (sh 9 töökohapõhist);
    o 2024/25. õa – 29 (sh 2 töökohapõhist).

    Õppesse vastuvõetud (tase 4):

    o 2022/23. õa – 202 (sh 112 töökohapõhist);
    o 2023/24. õa – 317 (sh 155 töökohapõhist);
    o 2024/25. õa – 331 (sh 229 töökohapõhist).

    Kutseõppes on 60 EKAP (tase 3) ja 120 EKAP (tase 4) mahuga õppekavad. Hooldustöötaja õpet pakutakse laialdaselt üle Eesti, valdavalt töökohapõhise õppe vormis, ning õppekohtade mahtu on suurendatud.

    Mitmes koolis on õpetajate ressursid piiratud ning juba maksimaalselt kasutusel. Probleemi leevendamiseks on arutatud koostöövõimalusi, et avada ühiseid õppekavu (nt kutseõppeasutuse ja rakenduskõrgkooli koostöös), katmaks koolitusvajadust üle Eesti. Tartu Rakenduslik Kolledž taotles 2024. aastal uut õppekavarühma, et alustada hooldustöötaja tasemeõppe (tase 3) pakkumist alates 2025. aastast. Eraldi arutatakse Ida-Virumaa Kutsehariduskeskusega õppevõimaluste loomist selle piirkonna vajaduse katteks.
    01.09.2025 jõustuv uuendatud kutseõppeasutuse seadus võimaldab mitte kohaldada õppeteenustasu nendel erialadel, kus OSKA andmetel on märkimisväärne koolituspakkumise puudujääk. See loob võimaluse pakkuda tasuta õpet suure tööjõuvajadusega aladel.

    Täienduskoolitus: 2024. aastal tegi SoM koostöös HTM-iga rahastusotsused sotsiaalvaldkonna kolme õppekavarühma riiklikuks täienduskoolituseks aastateks 2025–2026 (I PA, ESF2021+). Ajavahemikul 01.01.2025 kuni 30.06.2026 on õppekavarühmas „Sotsiaaltöö ja nõustamine“ riikliku täienduskoolituse tellimusena plaanitud 95 koolitust ligikaudu 1750 osalejale. Täpsema info leiab Haridusportaalist..

    Valdkonnas toimuvateks olulisteks muudatusteks on tõuke andnud Sotsiaalministeeriumi hooldereform.

    2023. aastal rakendunud hooldereformi tulemusel on hooldustöötajate keskmine palk tõusnud ligikaudu 16% ning hooldustöötajate ja abihooldajate arv kasvanud 18% (seisuga 31.12.2024). Sotsiaalkaitseministri 19.06.2023 määrusega nr 36 kehtestati ööpäevaringsele üldhooldusteenusele nõuded, sh töötajate ja klientide suhtarv, eesmärgiga vähendada hooldustöötajate ja abihooldajate töökoormust ja parandada teenuse kvaliteeti. Kuigi nõuded jõustuvad 01.07.2026, täitis neid juba 2024. aasta lõpuks 68% hooldekodudest.

    Mil määral on ellu viidud tegevused leevendanud hooldustöötajate tööjõupuudust?

    Haridus- ja Teadusministeerium: muudatuste mõju õppe pakkumisele avaldub ajalise nihkega. Kahe aasta jooksul ei ole suuremaid muutusi näha. Täpsema hinnangu saavad anda tööandjate esindajad.

    Sotsiaalministeerium: 2023. aastal rakendunud hooldereformi tulemusel on hooldustöötajate palk tõusnud keskmiselt 16% ning töötajate arv kasvanud 18% (seisuga 31.12.2024).

    Arenguvajadus 2: lapsehoidja kutseõppega seonduvad küsimused vajavad edasist täpsustamist nii õppekavade nimetuse, õppe sisu kui ka õpilaste arvu puhul

    Selgitus ja põhjendus:

    Lapsehoidjate koolituspakkumine ületab arvuliselt lapsehoidjate tööjõuvajadust, kuigi vajadus erivajadustega laste lapsehoidjate järele pigem kasvab. Samas ei ole lapsehoidja amet senise praktika alusel peamine amet, kus lõpetajad töötavad – selleks on õpetaja abid ja assistendid alushariduses, kelle töö põhiolemus on sama kui lapsehoidjatel. Nende puhul on lapsehoidja õpet nähtud ühe sobiva haridusena, et täita puuduolevaid haridusnõudeid.

    Ettepanek:

    Kutsekoda annab OSKA hariduse valdkonna uuringus oma hinnangu lapsehoidja tööjõuvajaduse ja koolituspakkumise tasakaalule alushariduse vaatest ning seejärel koondhinnangu lapsehoidja õppe kohta.
    Hinnang: planeerimisjärgus


    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Kutsekoda: OSKA hariduse valdkonnas ei ole veel uut uuringut tehtud.

    Arenguvajadus 3: sotsiaal- ja lastekaitsetöötajate õigusalased teadmised vajavad jätkuvat arendamist

    Selgitus ja põhjendus:

    Valdkonnas on endiselt vaja arendada õigusalaseid teadmisi. Sealjuures ei ole oluline niivõrd õigusalaste teadmiste maht, vaid nende sisu. Ülikoolidel on vaja selgemat arusaama, kuidas tulevastele sotsiaal- ja lastekaitsetöötajatele õigusteadmisi metoodiliselt õpetada. Jõudma peab arusaamisele, milline peab olema sotsiaal- ja lastekaitsetöötaja õigusalane ettevalmistus.

    Ettepanek:

    Valdkonna kõrgkoolid koostöös kohalike omavalitsuste ja Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsiooniga loovad koostöövõrgustiku, et määratleda ja analüüsida õigusõppe sisu, mahtu ja õppemeetodeid sotsiaaltöö ja lastekaitsega seotud tasemeõppe õppekavades. Analüüsi tulemuste põhjal viiakse sisse muudatused.
    Hinnang: alustatud, esimesed sammud tehtud


    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Tallinna Ülikooli magistriõppes saab omandada magistrikraadi lastekaitse õppekaval. Õigusalane ettevalmistus õppekavas sisaldab vajalike kohustuslike ainetena aineid „Lapse õiguste kaitse tsiviilkohtumenetluses“ ja „Lapse õiguste seminar“. Kasutatakse mitmekesiseid õppevorme: loengud annavad teoreetilise raamistiku, juhtumianalüüsid seovad õigusaktid praktiliste olukordadega ning iseseisev töö toetab süvendatud arusaamist.

    Lisaks on õppes rühmatööd, mis aitavad tulevastel spetsialistidel arendada kriitilist mõtlemist ja praktilisi oskusi, et toime tulla keerukates olukordades. Arutlusel on ka interdistsiplinaarsete seminaride lõimimine õppetöösse.

    Tartu Ülikoolis enam sotsiaal- ja lastekaitsetöötajaid ette ei valmistata. Bakalaureuseõppekaval „Infoühiskond ja sotsiaalne heaolu“ on alates 2024/25. õppeaastast sotsiaaltöö ja -poliitika peaeriala asemel uus peaeriala „Heaolu edendamine“. See eriala ei koolita sotsiaal- ja lastekaitsetöötajaid, sest sotsiaaltöö õpetamine ei kuulu Tartu Ülikooli vastutusvaldkonda. Siiski, valdkonna õigusalaseid teadmisi käsitletakse erinevates õppeainetes ning antakse esmane sissejuhatus olulistesse õigusaktidesse ja regulatsioonidesse. Koostöövõrgustikus, kus õigusõppe sisu ja mahtu määratletakse ja analüüsitakse, ei ole osaletud.

    Mil määral on ellu viidud tegevused mõjutanud õigusalaste teadmiste õpetamise metoodikat sotsiaal- ja lastekaitsetöötajatele?

    Tallinna Ülikool: kuna tegemist on uue õppekavaga, ei saa muudatuste mõju praegu veel hinnata.

    Arenguvajadus 4: valdkonnaga seotud kõrghariduse lõpetajate ja juba töötavate spetsialistide erialased oskused vajavad tööandjate hinnangul jätkuvat arendamist

    Selgitus ja põhjendus:

    Valdkonna kõrghariduse lõpetanutel ja juba töötavate spetsialistide puhul nähakse vajadust endiselt arendada nõustamis-, huvikaitse-, võrgustikutöö- ja kogukonnatöö oskusi, traumateadlikkust, teadmisi ligipääsetavusest ja puuete spetsiifikast ning digipädevusi, sh tööd andmetega. Õppekavades on vastavad teadmised ja oskused õpiväljundites mainitud, kuid sellegipoolest tuleks nende õpetamist mahu, sisu ja metoodika osas uue pilguga hinnata.

    Ettepanek:

    Valdkonnaga seotud kõrgkoolid koostöös partneritega loovad koostöövõrgustiku, et analüüsida ja määratleda nõustamis-, huvikaitse-, võrgustikutöö- ja kogukonnatöö oskuste, traumateadlikkuse, ligipääsetavuse ja puudespetsiifiliste teadmiste ning digipädevuste maht, sisu ja õppemeetodid sotsiaaltöö ja lastekaitsega seotud taseme- ja täiendusõppe õppekavades. Analüüsi tulemuste põhjal viiakse sisse muudatused.
    Hinnang: töös, olulised edusammud tehtud.

    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Tallinna Ülikoolis toetab sotsiaaltöö ja lastekaitse taseme- ja täiendusõppe arendamist toimiv koostöövõrgustik õppekavanõukogu kujul, kuhu kuuluvad nii akadeemilised esindajad kui ka tööandjad ja praktikapartnerid. Regulaarsete kohtumiste kaudu arutatakse sisulisi muudatusi ja töömaailmast tulenevaid vajadusi. Täiendavalt tehakse koostööd erinevate ministeeriumite ja valdkondlike asutustega, osaletakse kutsearenduses ning ollakse seotud erialavõrgustike ja projektidega. Traumateadlikkuse ja kogukonnatöö teemad on lõimitud sotsiaaltöö ja lastekaitse õppekavadesse, õppetöös kasutatakse mitmekesiseid, sh juhtumipõhiseid ja koostööpõhiseid meetodeid.


    Arenguvajadus 5: tööandjate hinnangul vajavad sotsiaaltöö valdkonna kutsesüsteem ja õppekavad põhimõttelisi muutusi

    Selgitus ja põhjendus:

    Ekspertide hinnangul on valdkond kutsestandarditega hästi kaetud, aga neid ei uuendata sisuliselt. Näiteks hooldustöötaja kutsestandard on valdkonnas üks vanemaid, aga selle sisu ei ole piisavalt ajakohane ega võta arvesse nüüdisaegseid tööturuvajadusi, valdkonnas toimunud muutusi ning seda, millise profiiliga töötajaid hoolekandeasutus praegu ja tulevikus vajab. Tegevusjuhendajatelt oodatavad oskused tekitavad samuti vastandlikke arvamusi – ühelt poolt nähakse kasvavat vajadust tervisealaste teadmiste järele, teisalt ei soovita, et tegevusjuhendaja sarnaneks liialt hooldustöötajaga. Tööandjad näevad, et sotsiaaltöö valdkonna õppekavad, kutsestandardid ja süsteem vajavad põhimõttelist ülevaatamist ning muutusi olukorras, kus töötajaid on üha raskem leida ja hoida. Samuti vajab edasist arutelu lapsehoidja õppekavaga seonduv, seda nii tööjõuvajaduse kui ka lapsehoidja õppekava väljundite ja sihtrühmade asjus. Selle põhjus on asjaolu, et vaid väike osa lõpetanutest asub tööle lapsehoidjana ning ligi pooled alustavad näiteks alushariduses tööd õpetaja abina. Tulenevalt ühiskonna vajadusest nähakse tegevusjuhendajate, hooldustöötajate, lapsehoidjate ja tugiisikute puhul kasvavat vajadust psüühiliste erivajaduste alaste teadmiste järele. Ühelt poolt peaks nende teadmiste õpetamisele rohkem rõhku panema juba tasemeõppe õppekavades, teisalt nähakse vastavate koolituste järele suurt vajadust ka täienduskoolitusturul, kus praegu on nõudlus suurem kui pakkumine. Kui käsitleda psüühilisi erivajadusi suuremas mahus tasemeõppes ning pakkuda nimetatud koolitusi rohkem täienduskoolitustena, aitab see tagada piisava ettevalmistuse vastava sihtrühmaga töötamisel ning pakkuda erialase arengu võimalust juba kutsega töötajatele.

    Ettepanek:

    1. Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsioon koostöös Eesti Linnade ja Valdade Liidu ning Kutsekojaga algatab arutelu ning analüüsib koostöös partneritega muutuste vajadust sotsiaalvaldkonna kutsete süsteemis, sealhulgas vajadust kutsestandardite uuendamise ja uute kutsestandardite loomise üle. Arutelu ja analüüsi tulemusel algatab Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsioon vajalikud muudatused valdkonna kutsete süsteemis.
      Hinnang: alustatud, esimesed sammud tehtud

    2. Haridus- ja Teadusministeerium koostöös kutse- ja kõrgkoolide ning tööandjatega kutsub kokku ümarlaua, et arutada vajadust tegevusjuhendajate, hooldustöötajate, lapsehoidjate ja tugiisikute ühise baasõppekava järele. Selles oleks rõhk psüühilistele erivajadustele, kus esimesel aastal omandavad kõigi õppekavade õppurid samad alusteadmised, misjärel spetsialiseerutakse enda valitud erialale.
      Hinnang: töös, olulised edusammud tehtud

    3. Haridus- ja Teadusministeerium koostöös kutse- ja rakenduskõrgkoolide ning tööandjatega kaaluvad vajadust praeguse lapsehoidja õppekava ümberkorraldamiseks ja nimetamiseks lapsehoidja-lasteaiaõpetaja abi õppekavaks.
      Hinnang: alustatud, esimesed sammud tehtud

    4. Tervise Arengu Instituut koostöös valdkonnaga seotud kutse- ja kõrgkoolidega töötab välja ning tõstab pakkumist täienduskoolitusmoodulitele, et pakkuda juba töötavatele spetsialistidele võimalust osaleda psüühilisi erivajadusi puudutavatel täienduskoolituskursustel.
      Hinnang: alustatud, esimesed sammud tehtud


    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsioon planeerib 2025. aastaks välja töötada neli-viis sotsiaalvaldkonna kompetentsimudelit (hooldustöö tasemed 3 ja 4, tegevusjuhendaja tase 4, tugiisik, KOV-i sotsiaaltöötaja, valdkonna juht), mis toetavad 2026. aasta õppekavade muudatusi ja koolitussüsteemi kujundamist. Edaspidi on plaanis arendada täiendavaid mudeleid vastavalt vajadusele, näiteks juhtide kompetentsimudeli baasil arenguprogrammide loomiseks.

    Tegemist on Eesti-Šveitsi koostööprogrammi osaga ning ESTA on selles SoM-i planeeritav partner. Kuigi tegevused on alles algusjärgus, on plaan selge ja töö ees.

    Lisaks:
    • 2024. aastal valmis sotsiaaltöötaja kutse taotlemist tutvustav video, mis aitab protsessi taotlejatele selgemaks muuta.
    • 2024. aastal alustati lapsehoidja kutsestandardi seiret – seni ei ole sisuarutlusi tehtud, kuid uue alushariduse seaduse valguses on sisuline seire hädavajalik.
    • 2024. aasta lõpus toimus ESTA korraldatud kutsete hindamisalane seminar, kus keskenduti kutse andmise sisukatele teemadele.
    • Telliti kutse andmisega seotud dokumentide uuendamine juristilt – korrigeeriti nii kutse andmise töö- ja menetluskorda (2017) kui ka dokumentide arhiveerimise korda (2015), et need vastaksid kehtivatele õigusaktidele ja oleksid ajakohased.

    Haridus- ja Teadusministeerium kutsus 2023. aasta sügisel kokku hooldustöö ja sellega seotud erialade kutsekoolide juhtõpetajad ning tööandjate esindajad, et arutada ühise baasõppekava loomist. Vajalikud ettepanekud esitati Kutsekojale, kes edastas need kutsestandardi töörühmale. Selle tulemusel otsustati uuendada hooldustöötaja kutsestandardeid (tasemed 3 ja 4), tegevusjuhendaja kutsestandardit pikendati aastaks.

    Lisaks koostatakse kutsehariduse reformi raames koolides laiapõhjalisi kutsekeskhariduse õppekavu, sh kaalutakse sotsiaalvaldkonna jaoks luua eraldi õppekava. Eesmärk on tagada haridustasemete vahel sujuv edasiõppimisvõimalus. Protsessi on kaasatud ka SoM, Eesti Õdede Liit ja Lastekaitse Liit. Lapsehoidja õppekava arendust on käsitletud koos teiste sotsiaalvaldkonna erialade juhtõpetajatega, sest õpetajad tegutsevad mitmel erialal, kus on kattuvaid kompetentse. Koolide esindajad ja partnerid on näinud vajadust lapsehoidja õppekava uuendada ja valmis õppekavu ümber korraldama. Praegu oodatakse lapsehoidja kutsestandardi uuendamist, sest kehtiv standard, mida pikendati 2021. aastal, kehtib kuni 2026. aasta aprillini.

    Lisaks ei ole õppekava „Lapsehoidja ja lasteaiaõpetaja abi“ enam korrektne koostada, sest alates 01.09.2025 jõustub uus alusharidusseadus, mille kohaselt nimetatakse senine õpetajat abistanud töötaja ametikoht ümber abiõpetajaks. Abiõpetaja roll on toetada õpetajat õppe- ja kasvatustöös, mistõttu kehtestatakse ka kvalifikatsiooninõuded: abiõpetajal peab olema vähemalt keskharidus ja lapsehoidja kutse või keskharidus koos pedagoogiliste kompetentsidega ning eesti keele oskus. Kvalifikatsiooninõuete rakendamiseks on ette nähtud üleminekuaeg.


    Tervise Arengu Instituut on kuni 2022. aastani ellu viinud asendushoolduse ja lastekaitse valdkonna täienduskoolitusi, mis hõlmasid ka psüühiliste erivajadustega seotud teemasid. 2022. aastast vastutab täienduskoolituste korraldamise eest SKA, lähtudes SoM-i algatatud reformist. TAI korraldab praegu eraldiseisvat mahukat välisrahastatud koolitusprogrammi dementsuse teemal, mille sihtrühm on sotsiaalvaldkonna töötajad. Programmis on 11 moodulit ja see on suunatud sisekoolitajatele, et hoida ja levitada teadmisi süsteemis laiemalt.

    OSKA kommentaar: peamine vastutus on ettepaneku elluviimisel praegu TAI-st üle läinud SKA-le. TAI on koolitustega tegelenud, aga mitte otseselt ja sihipäraselt ettepaneku täies ulatuses.

    Sotsiaalkindlustusameti koolitustegevuste kokkuvõte: Kuigi SKA ei koolita otseselt tegevusjuhendajaid, hooldustöötajaid, lapsehoidjaid ega tugiisikuid, toetatakse lapsi ja peresid järgmiste tegevustega:

    Toetatakse vaimset tervist: loodud on lasteabi.ee vaimse tervise alaleht ning lastega töötavatele spetsialistidele korraldatakse tööriistade kasutamise töötubasid.

    Korraldatakse asendushoolduse valdkonna koolitusi: pakutakse täienduskoolitusi asendus-, pere- ja turvakodude töötajatele ning hooldus- ja lapsendajaperedele, keskendudes trauma- ja erivajadustega laste mõistmisele ning praktilistele oskustele.

    Pakutakse vanemluse tuge: perelepitajatele pakutakse koolitusi psüühiliste erivajadustega vanematega töötamiseks. Töös on ka uue vanemlusprogrammi „Invest In Play“ käivitamine, mis toetab käitumishäiretega laste vanemaid.

    Arendatakse lastekaitsetöötajate pädevusi: 2025. aastaks on kavandatud koolitused ning välja töötatakse e-kursus ja juhendmaterjalid, et toetada lapse abivajaduse hindamist.

    Arenguvajadus 6: valdkonna juhtidele ei ole kehtestatud kvalifikatsiooninõudeid, mistõttu võib kannatada sotsiaalhoolekandeasutuste juhtimiskvaliteet ja tööd soosiv õhkkond

    Selgitus ja põhjendus:

    Nähakse vajadust, et sotsiaalvaldkonna asutuste juhid oleksid paremini kursis valdkonna eripäradega ning kannaksid edasi olulisi väärtusi. Praegu ei ole sotsiaalvaldkonna juhtidele kehtestatud kvalifikatsiooninõudeid, mis puudutavad hariduslikku ettevalmistust või juhtimiskogemust. Seetõttu võib asutust endiselt juhtida isik, kellel ei ole sotsiaalvaldkonnast piisavalt teadmisi või vajalikke juhikompetentse, muu hulgas teadmisi ja oskusi, kuidas hoida positiivset tööõhkkonda, inimesi motiveerida, arendada, eest vedada ja juhtida. Töökohapõhise õppe praktika läbinud oskustöötajate sõnul on olnud juhtumeid, kus neid ei aktsepteerita ega arvestata täisväärtuslike meeskonnaliikmetena, mis viitab arenguvajadustele kaasava ja hea psühhosotsiaalse tööõhkkonna ja organisatsioonikultuuri loomisel.

    Ettepanek:

    1. Sotsiaalministeerium algatab arutelu sotsiaalvaldkonna juhtide kvalifikatsiooninõuete üle, mille tulemusel viiakse vastavad muudatused sisse sotsiaalhoolekande seadusesse.
      Hinnang: alustatud, esimesed sammud tehtud
    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Sotsiaalministeeriumis on Šveitsi-Eesti koostööprogrammi raames 2025. aastal plaanis hakata välja töötama sotsiaalvaldkonna juhtide kompetentsimudeleid. SoM-i esindajad osalevad sotsiaaltöötaja tasemete 6 ja 7 kutsestandardi uuendamise protsessis. SoM rahastab sotsiaalvaldkonna tööjõu arendamist strateegilise partnerluse kaudu (2022–2024 ja 2025–2026). Partnerluse üks tegevus on ellu viia sotsiaalvaldkonnas alustavate juhtide ja töötajate arenguprogrammi ja mentorlust.

    Hinnang arenguvajaduse olukorrale:
    Palun hinnake, kas sotsiaalvaldkonna juhtimise ja organisatsioonikultuuri areng on viimase kahe aasta jooksul liikunud positiivses suunas. Kui mitte, siis millised on peamised probleemid?

    Sotsiaalministeerium: arengud on liikunud positiivses suunas, loodud on võimalused arendada juhte arenguprogrammides ja pakkuda mentorlust. Olulise tõuke on andnud hooldereform, mis on suunanud KOV-e ja hooldekodusid koostööle, tegema teenuste korralduse ja rahastamise läbipaistvamaks ning tunnetanud seda, kui vajalik on väärtustada ja hoida olemasolevat tööjõudu. On näha arengut selleski, et KOV-id on palju altimad taotlema välisvahendeid teenuste arendamiseks.



    Näiteks tuntakse suurt huvi digiarenduste rakendamise vastu. See kõik näitab, et on saadud võimekamaks, osatakse näha vajadusi ning astutakse samme, et arendusi ellu viia.

    Palun hinnake, kas kehtivate poliitikate ja meetmetega on võimalik tagada sotsiaalhoolekande asutuste jätkusuutlik ja professionaalne juhtimine. Kui ei, siis milliseid muudatusi tuleks teha?

    Sotsiaalministeerium: Šveitsi-Eesti koostööprogrammis on planeeritud 2025. aastal teha õigusaktide analüüs, võttes kvaliteetsete teenuste tagamisel fookusesse kvalifikatsiooninõuded. Vajalikke osapooli kaasates plaanitakse moodustada töögrupp, et teha 2026. aastaks ettepanekud õigusaktide muutmiseks.


    Arenguvajadus 7: tööandjad näevad vajadust suurema koostöö järele kutse- ja kõrgkoolidega praktika korraldamisel

    Selgitus ja põhjendus:

    Nii kutse- kui ka kõrghariduses nähakse vajadust pikema ja sisulisema praktika järele, mis oleks sillaks koolis õpitu ja tööelu vahel. Praktika peaks andma võimaluse töötada eri sihtrühmadega, andma parema tervikpildi valdkonnast ning teadmise, kas valdkonnas töötamine õppurile isikuomaduste ja väärtuste poolest sobib. Õppurite teoreetiline ettevalmistus ei pruugi praktikale asudes alati olla piisav, mis teeb raskeks kaasata neid tegelike tööülesannete täitmisse. Teisalt õpivad valdkonnas sageli juba täiskasvanud õppijad, kelle jaoks võib liiga suur praktikamaht osutuda ajaliselt keeruliseks. Oluliseks peetakse ka praktikaasutuste ja asutusepoolsete praktikajuhendajate harimist, et praktikat edukalt korraldada, ning praktikajuhendajatele tasustamise võimaluste leidmist, sest praktika juhendamine on niigi ülekoormatud töötajate jaoks suur lisakohustus.

    Ettepanek:

    1. Valdkonna kutse- ja kõrgkoolid koostöös tööandjatega otsivad võimalusi töövarjupäevadeks ja praktika sisulisemaks korraldamiseks. See hõlmab muu hulgas mõõdetavate eesmärkide selgemat sõnastamist praktika eel ning praktika eesmärkidest lähtuvate sobivate praktikakohtade leidmist, mis annaks võimaluse töötada võimalikult erinevate sihtrühmadega, samuti praktikajuhendajate koolitamist.
      Hinnang: töös, olulised edusammud tehtud
    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Kutsekoolid:
    • Praktikaettevõtte sobivuse hindamiseks tehakse (tavaliselt veebikohtumisena) vestlus praktikakoha esindajaga, et selgitada välja vastavus praktikaülesannetele. Praktikaülesannete alus on vastava eriala õppekava. Vestluse tulemusena koostatakse praktikakoha hindamisleht, mille allkirjastab ettevõtte allkirjaõiguslik esindaja. Hindamist tehakse vähemalt iga viie aasta järel. Praktika tegemiseks sõlmitakse kolmepoolne leping õppija, kooli ja praktikakohabaasi vahel. Töökohapõhise õppe puhul korraldab kool kolm veebikohtumist:

    1. praktika alguses – praktikajuhendajatega, et selgitada nende rolli, vastutust ja praktika eesmärke;
    2. praktika kestel – praktikantide ja juhendajatega, et hinnata praktika edenemist, arutada praktikapäeviku täitmist ning vastata tekkinud küsimustele;
    3. praktika lõpus – praktikantide ja juhendajatega, et anda vastastikust tagasisidet ja hinnata praktika üldist õnnestumist.

    • Hooldustöötajatele planeeritakse töökohapõhist õpet. Kasutanud on ka varasemate õpingute ja töökogemuse arvestamise (VÕTA) süsteemi, et arvestada valdkonnas töötamise kogemust ja leevendada praktikakoormust.

    • Tehakse tihedat koostööd praktikabaasidega, on koolitatud praktikajuhendajaid ja ollakse valmis seda uuesti tegema. Kohtutakse praktikakohtade esindajatega, et selgitada välja nende ootused ja vajadused. Õppijaid valmistatakse hoolikalt ette ning praktikaid analüüsitakse, et toetada õppurite arengut. Tegevusjuhendaja valdkonnas leitakse praktikakohad lihtsalt ning tublidel õppuritel on head võimalused tööle jääda.

    • Praktikakohtade valikul tuginetakse olemasolevale praktikabaasile ja tagasisidele. Enne praktika algust teeb ettevõte enesehindamise sobivuslehe alusel. Kool hindab seda ning kinnitab praktikakoha sobivuse vajaduse korral kooli nõukogus.

    • Sotsiaalvaldkonna erialasid õpetatakse ainult töökohapõhises õppevormis, mis toimub tihedas koostöös tööandjatega ning on väga praktilise suunitlusega. Nii kooli kui ka ettevõtte praktikajuhendajaid tasustatakse. Praktikajuhendajaid koolitatakse ise, et tagada õppetöö kõrge kvaliteet.

    Kõrgkoolid:
    • Sotsiaaltöö õppekava muudatuste tulemusel sisaldab õppekava nüüd kolme praktikat, millest igaühe maht on 9 EAP-d. See on suur koormus ning töötavad üliõpilased suuremahulisemat praktikat enamasti läbida ei saa, sest tööandjad ei võimalda nii pikki eemalviibimisi ja õppepuhkusest ei piisa. Praktikaprotsessi on lisatud koolipoolsete juhendajate vaheseminarid (veebis), mille eesmärk on pakkuda õppijatele suuremat tuge ja aidata praktikate jooksul tekkivaid probleeme varakult lahendada.

    • Enne esimest praktikat saavad üliõpilased kogemuse kodukülastustel käimisest VR- keskkonnas (aines „Hoolekande korraldus“), mis aitab vähendada stressi päris praktikaks valmistumisel ning annab praktilised teadmised kodukülastuste protsessist. VR- arendusega jätkatakse, et pakkuda õppijatele mitmekesiseid kogemusi.

    • Praktikajuhendajatele on aastaid korraldatud koolitusi ja koostööseminare, mille eesmärk on tunnustada juhendajate panust, tutvustada praktikaprotsessi muudatusi ning arutada ja lahendada tekkinud kitsaskohti.

    • Hiljuti on kaardistatud praktikakorralduse kitsaskohti ja võimalusi, et arendada süsteemi õppijakesksemaks. Olulisimate arenguvajadustena on esile kerkinud vajadus, et praktika oleks paindlikum ja sisukam ning et õppurite ja praktikajuhendajate vahel oleks tugevam koostöö.

    • Tähtsustatakse juhendajate toetamise ja koolitamise võimalusi. Samuti soovitakse tugevdada sidet õppurite ja juhendajate vahel, et luua paremaid õppimiskogemusi ning tasakaalustada praktikamahtude ja juhendamisressursside suhet. On arutatud ka võimalusi muuta praktikate struktuur selgemaks – näiteks määratleda vaheetapid ja laiendada võimalusi töötada erinevate sihtrühmadega. Praktikakohtade leidmisel nähakse võtmerolli tööandjate ja koolide koostööl, et tagada kvaliteetne juhendamine ja realistlikud praktikavõimalused.


    • Kõrgkoolidele teadaolevalt on tööandjad senise praktikakorraldusega valdavalt rahul. Ettepanekute või rahulolematuse korral eelistatakse neid lahendada operatiivselt ja koostöös. Tagasiside kogumiseks tehakse regulaarselt rahuloluküsitlusi nii õppijate kui ka tööandjate seas, kus hinnatakse muu hulgas praktikate korraldust. Lisaks saab igale läbitud õppeainele anda eraldi tagasisidet. Probleemide tekkimisel peetakse tähtsaks kiiret, avatud ja ausat suhtlust kõigi osapoolte vahel.

    Pikka aega ollakse tegeletud praktikajuhendajate järjepideva koolitamisega, et toetada juhendamise kvaliteeti. Samuti on viimased kolm aastat korraldatud kõrgkoolis karjääripäevi, kus tööandjad saavad oma tegevusi ja võimalusi tutvustada. Lisaks toimuvad avatud uste päevad koos praktiliste töötubadega, et tulevased õppijad saaksid parema ülevaate erialadest ja õpikeskkonnast. Avatud uste päevi korraldavad ka mitmed tööandjad, et tutvustada oma töökeskkonda. Täiskasvanud õppijatele pakutakse kasvavas mahus töökohapõhist õpet, sh kõrghariduse tasemel.

    • Alates 2024/2025. õppeaastast ei paku Tartu Ülikool bakalaureuseõppekaval „Infoühiskond ja sotsiaalne heaolu“ enam sotsiaaltöö ja sotsiaalpoliitika peaeriala. Selle asemel on kavas uus peaeriala „Heaolu edendamine“. Kuna uue suuna üliõpilased õpivad alles esimest aastat, toimub nende praktika edaspidi õpingute jooksul. Praegu tegeletakse aktiivselt praktikakokkulepete sõlmimisega. Õpingute alguses osalevad kõik tudengid õppekäikudel erinevates asutustes, et saada esmane ettekujutus töövaldkonnast.


    Arenguvajadus 8: tööandjate sõnul vajab valdkonna täienduskoolituste kvaliteedisüsteem parandamist

    Selgitus ja põhjendus:

    Osade ekspertide hinnangul võiksid sotsiaaltöö valdkonna täienduskoolitused olla süsteemsemad, sest praegu on need pigem juhtumipõhised ning töötajate osalemine nendel on iga tööandja enda vastutada. Leiti, et kuigi kutse- ja kõrgkoolide pakutavate täienduskoolitustega ollakse üldjuhul rahul, on erakoolitusturg reguleerimata, pakutavate koolituste kvaliteet on kõikuv ning järelevalve võiks olla parem. Koolitusloa saamiseks peavad erakoolitajad esitama vaid avalduse ning sisulised kriteeriumid pakutavale koolituskvaliteedile puuduvad. Seetõttu võib kannatada töötajate ettevalmistuse ühtlane kvaliteet. Olenevalt asutusest on töötajate võimalused osaleda täienduskoolitustel erinevad, sõltudes kas töökoormusest või tööandja rahalistest võimalustest mingit koolitust pakkuda. Leiti, et valdkonna töötajate seas hinnatud täienduskoolitusi ei pakuta piisavalt. Eksperdid näevad lisaks psüühilisi erivajadusi käsitlevate koolituste vajaduste kasvule tarvidust selliste koolituste järele, mis käsitlevad õigust, psühholoogiat ja teenusvajaduse hindamist ning toimetulekuoskusi multiprobleemsete klientidega ja erivajadustega lastega.

    Ettepanek:

    1. Haridus- ja Teadusministeerium koostöös Sotsiaalministeeriumiga kaalub võimalusi, kuidas parandada ja tagada sotsiaaltöö valdkonna täienduskoolituste kvaliteeti, tuginedes OSKA sotsiaaltöö uuringu tulemustele.
      Hinnang: alustatud, esimesed sammud tehtud

    2. Valdkonna kutse- ja kõrgkoolid koostöös Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsiooni, Tervise Arengu Instituudi, Sotsiaalkindlustusameti, Sotsiaalministeeriumi ja valdkonna tööandjatega kutsuvad kokku ümarlaua, et analüüsida ja ajakohastada valdkonna täienduskoolitusvajadust. Analüüsi tulemusena töötatakse välja ja suurendatakse pakkumist vajaminevatele täienduskoolitustele, tuginedes ka OSKA sotsiaaltöö uuringu tulemustele täienduskoolituse vajaduse suhtes.
      Hinnang: planeerimisjärgus

    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Haridus- ja Teadusministeerium:

    1. Ministeerium täpsustab, et taustainfos ei ole väga korrektne väita, et erakoolitajatel on koolitusloa saamiseks vaja esitada vaid avaldus ning et pakutavale koolituskvaliteedile puuduvad sisulised nõuded. TäKS-i kohaselt ei nõuta täienduskoolituste puhul koolitusluba, vaid koolitusasutus peab esitama majandustegevusteate. Koolitusluba on kohustuslik vaid ehituse, transpordi ja merenduse, mitte sotsiaalvaldkonnas. Alates 01.04.2025 jõustus TäKS-i muudatus, millega avanes kõigil täienduskoolitusasutustel võimalus pakkuda mikrokvalifikatsiooniõpet. See võib aidata koolituste kvaliteeti parandada, sest mikrokvalifikatsiooniõpet saavad pakkuda vaid need koolitusasutused, kellel on tegevusluba ja kes on läbinud vastavas õppekavarühmas kvaliteedihindamise. Võrreldes tavapäraste täienduskoolitustega on mikrokvalifikatsiooniõpe mahukam (5–30 EAP) ning suunatud tööturul vajalike oskuste arendamisele. Kui süsteem korralikult käivitub ja mikrokvalifikatsioonid muutuvad tööturul tunnustatuks, võib see märkimisväärselt tõsta koolituste kvaliteeti ja töötajate oskustaset.

    2. Ekspertide välja toodud koolitusvajaduse teemad (õigus-, psühholoogia- ja teenusvajaduse hindamise alased teadmised, samuti multiprobleemsete klientide ning erivajadustega lastega ja täiskasvanutega toimetuleku oskused) edastatakse ettepanekuna riikliku täienduskoolituse juhtkomisjonile, et nende teemade puhul saaks koostada riikliku täienduskoolituse tellimuse. Koolituste pakkujad on kutseõppeasutused, ülikoolid ja rakenduskõrgkoolid. Tellimuse ettevalmistamiseks on vajalik sotsiaalvaldkonna tööandjate sisend. HTM teeb ettepaneku, et see sisend liiguks sotsiaalvaldkonna katusorganisatsioonidelt HTM-i täiskasvanuhariduse valdkonnani kas otse või SoM-i vahendusel.

    Kõrgkoolid:
    • Korraldatakse täienduskoolitusi nii VÕTI kui ka ÕÜF-i raames. Koolituste temaatika lähtub töömaailma vajadustest ja erinevate meetmete fookusteemadest.

    Olulisima kitsaskohana nähakse praegu sotsiaaltöötajate ja hooldustöötajate digipädevusi – uuenduslike lahenduste rakendamist sotsiaalvaldkonnas takistab sageli just nende oskuste puudumine. Vajalik on ühtne lähenemine, et õpetada sotsiaal- ja hoolekandetöös innovaatiliste tehnoloogiate rakendamist. Tallinna Tehnikakõrgkoolil on heaolutehnoloogiate labor, kus on seni korraldatud ligi sada demoesitlust.

    Nendes saavad osalejad praktilisi kogemusi erinevate tehnoloogiliste lahenduste kasutamisel. Sotsiaalvaldkonnas on tehnoloogia kasutamise võimekus üldiselt madal ning olemasolevates õppekavades see sageli puudub või on käsitlus väga piiratud. Samuti töötab valdkonnas palju inimesi, kes on hariduse omandanud ajal, mil neid teemasid veel õppes ei käsitletud.

    • Osaleda saab mikrokraadi kursustel, kus käsitletakse erinevaid lastekaitsetööga seotud teemasid. Need kursused võimaldavad õppijatel süvendada oma teadmisi ja oskusi, toetades nende professionaalset arengut. Samuti osaletakse valdkondlikes koostöövõrgustikes ning ollakse valmis panustama ümarlaudadesse, kus analüüsitakse ja ajakohastatakse täienduskoolituse vajadusi. Varasem koostöö ESTA, TAI, SKA ja SoM-iga on toetanud koolituste sisulist vastavust valdkonna ootustele.

    • Pakutakse erinevaid koolitusi. Nende arendamisel ja elluviimisel on tehtud koostööd SoM- i ja SKA-ga. Kahjuks puudub aga viidatud ümarlaua korraldamise kohta teadmine. Täienduskoolituste turg on mitmekesine, kuid uuenenud täiskasvanute koolituse seadus toob kvaliteeditagamise selgemalt mikrokvalifikatsioonide konteksti. Sellised terviklikumad õppepaketid (mikrokvalifikatsioonid ja -kraadid) loovad paremad eeldused, et pakkuda kvaliteetseid koolitusvõimalusi. Koolituste laiendamiseks on oluline otsene sisend tööandjatelt või ministeeriumitelt.

    Kutsekoolid:
    • Täienduskoolitusi pakutakse selle alusel, millistes valdkondades on õpetajad olemas ja kellel on töö kõrvalt aega panustada. Väljastpoolt ei ole realistlik spetsialiste kaasata, sest pakutavad tasud ei ole konkurentsivõimelised. Olukorra parandamiseks vajatakse tihedamat koostööd koolide ja tööandjate vahel, näiteks koolitusvajaduste väljaselgitamisel.

    • Ollakse avatud koostööks, arendustegevusteks ja parendusteks.

    • Koolituste lõpus kogutakse õppijatelt, koolitajatelt ja asutustelt tagasisidet ning tehakse selle põhjal parendusi. Nähakse vajadust luua üle-eestiline sotsiaalvaldkonna asutuste kontaktvõrgustik (nt listid või grupid), mille kaudu saab teavitada olemasolevatest täienduskoolitustest. Kuigi kool on valmis koolitusi korraldama, on osalejate arv sageli väga väike või olematu.

    • 2024/2025. õppeaastal töötati välja ja viidi riikliku täienduskoolituse tellimuse toetusel ellu järgmised täienduskoolitused:

    1. Lapsehoidja töö erivajadusega lapsega
    2. Tugiisik lastele ja peredele
    3. Sisuline klienditöö dementse inimesega
    4. Töö äärmusliku abi- ja toetusvajadusega psüühikahäirega inimestega
    5. Eesmärgistatud tegevuste leidmine ja kohandamine psüühilise erivajadusega inimestele
    6. Teadlik enesehoid ja praktilised eneseabivõtted stressi ja pingeolukordadega toimetulekuks

    • Kutsekoolid on korraldanud täienduskoolituskursusi sotsiaalvaldkonnas. Kooli esindajad on osalenud erinevates uuringutes ja ümarlaudades. Ollakse rakendanud erivajaduste ja raske või sügava puude ning hariduse metoodikate õpet lapsehoidja õppekava valikainetena. Kutsekoolide kutseeksamitulemused on väga head ning õppekavad arvestavad alushariduse seaduse muudatusi ja kutseseire tulemeid.

    Arenguvajadus 9: sotsiaaltöö valdkond vajab aktiivsemat esindatust populariseerimisel, valdkonna väärtustamisel ning paremate töö- ja palgatingimuste eest seismisel

    Selgitus ja põhjendus:

    Intervjueeritud ekspertide sõnul on sotsiaaltöö esindusorganisatsioonid küllaltki n-ö nähtamatud, et tegeleda valdkonna populariseerimisega või seista paremate töö- ja palgatingimuste eest. Oldi arvamusel, et sotsiaaltöö valdkonnas töötamise ühiskondlik väärtustamine peaks algama töötajatest endist, kes on enda valitud töö ja valdkonna üle ise uhked. Samas leiti, et valdkonna mainet aitaksid omalt poolt tõsta ka paremad töötingimused ja kõrgemad palgad ning et need teemad peaksid saama ühiskonnas laiemat kõlapinda, sarnaselt näiteks õpetaja, päästja või õe ametiga.

    Ettepanek:

    1. Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsioon koostöös Riigi- ja Omavalitsusasutuste Töötajate Ametiühingute Liidu, valdkonna alaliitude, partnerite ning tööandjatega seisab senisest enam sotsiaalala töötajate väärtustamise, paremate töötingimuste ja -tasu eest ning tegeleb aktiivsemalt sotsiaaltöö valdkonna ametite populariseerimisega valdkonda tutvustavate kampaaniate toel.
      Hinnang: töös, olulised edusammud tehtud

    2. Sotsiaalministeerium toetab sotsiaaltöö valdkonna erialaorganisatsioonide tegevust valdkonna populariseerimisel ning paremate töö- ja palgatingimuste eest seismisel.
      Hinnang: alustatud, esimesed sammud tehtud

    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsioon korraldab tunnustusüritusi ja hoiab valdkonda nähtavana, et tõsta esile valdkonna tublimaid töötajaid. Tunnustamise konkurssi ja -sündmusi on ellu viidud SOM STRAT projekti raames. Reklaami on ostetud raadiost ning tunnustuse saajad on osalenud näiteks ETV saates „Hommik Anuga“ ja raadiosaadetes. Valdkonna tutvustamiseks on loodud e-külastused sotsiaalasutustesse, et tutvustada selliseid ameteid nagu sotsiaaltöötaja, tegevusjuhendaja, tugiisik, hooldustöötaja ja lapsehoidja.


    • ESTA juhatuse liige on esinenud ETV saates „Siin me oleme“ ning kuulub ajakirja Sotsiaaltöö kolleegiumisse, panustades käsitletavate teemade valikusse.

    • Kirjutatud on artikleid ja antud meedias intervjuusid valdkonna teemadel. Samuti on arutatud võimalusi jätkata taskuhäälingu loomist koostöös partneritega.

    • Valdkonna mainekujundust võiksid toetada ka laiapõhjalisemad koostööpartnerid, kellel on rohkem vahendeid.

    • Korraldatakse üleriigilisi konverentse, teemapäevi ja seminare (sh teoreetik-praktik formaadis), kus käsitletakse olulisi valdkonnateemasid.

    • Kõrgkoolides kohtutakse tudengitega, et tutvustada ESTA tegevusi ja väärtusi.

    • Tehakse taskuhäälingut, kus käsitletakse valdkonna aktuaalseid teemasid.

    • Valminud on sotsiaaltöö eetikakoodeks ja -käsiraamat, millele toetuvad ka eetikaalased seminarid ja professionaalne nõustamine. Eetikakomitee tegevus toetab valdkonna väärtuspõhist arengut.

    • ESTA teeb koostööd mitmete partneritega, kuid ametiühingulisi ülesandeid organisatsioon ei täida. Samas on loodud ametiühing ja tehakse sisulist koostööd.

    • Jätkatakse oma senist tegevust, et toetada mainekujundust ja professionaalset kuvandit, sh ajakirja Sotsiaaltöö paberväljaannete temaatilise toetamise kaudu.

    Sotsiaalministeerium rahastab sotsiaalvaldkonna tööjõu arendamist strateegilise partnerluse kaudu perioodidel 2022–2024 ja 2025–2026. Partnerluse tegevused hõlmavad valdkonna töötajaid esindavate organisatsioonide huvikaitse- ja tegutsemisvõimekuse tugevdamist ning sotsiaalvaldkonna põhikutsealade arendamist. Samuti toetatakse kutsete tutvustamist ja valdkonnas töötamise positiivse maine kujundamist. Partnerluse raames korraldatakse igal aastal vähemalt üks sotsiaaltöö teaduskonverents ning põhikutsealade tunnustusüritus koos preemiate maksmisega.

    Lisaks viiakse 2026. aastal Šveitsi-Eesti koostööprogrammi raames ellu mainekampaania, mille eesmärk on propageerida sotsiaalvaldkonnas töötamist.

    Arenguvajadus 10: tugiisikud vajavad kindlamaid töösuhte vorme ja tugiisiku teenus vajab laiendamist

    Selgitus ja põhjendus:

    Tugiisikud töötavad Eestis suures osas käsunduslepinguga, mis ei anna sotsiaalseid garantiisid. Näiteks puudub alla miinimumpalga teenivatel tugiisikutel ravikindlustus. Ekspertide hinnangul võiks muutus tugiisikute rahastamise süsteemis tuua turule rohkem spetsialiste, kes seda tööd teha tahaksid. Tugiisiku teenuse juures nähakse vajadust ka sihtrühmade laiendamise järele. Näiteks nähakse ühe võimaliku sihtrühmana puudulike lastekasvatamis-ja sotsiaalsete oskustega vanemaid ning halvasti toime tulevaid peresid.

    Ettepanek:

    1. Sotsiaalministeerium koostöös kohalike omavalitsustega kaalub muutuste vajalikkust tugiisikute rahastamises ning teenuse sihtrühmade laiendamise puhul, võttes aluseks OSKA sotsiaaltöö uuringu tulemused.
      Hinnang: planeerimisjärgus
    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Sotsiaalministeerium: Tööinspektsioon teeb 2025. aastal tugiisikuteenuse osutajate sihtkontrolli, keskendudes töötamise lepingulistele vormidele. KOV-ides pakutavate kohustuslike sotsiaalteenuste, sh tugiisikuteenuse analüüs ja arutelu ning teenuse osutamiseks vajalikud nõuded on kavas välja selgitada 2026. aastal.

    Arenguvajadus 11: vajadus riiklikult paika pandud sotsiaalteenuste osutamisega seotud kvaliteedikriteeriumite järele

    Selgitus ja põhjendus:

    Üks võimalus hinnata sotsiaaltöö põhikutsealade tööjõuvajadust on kasvu/kahanemise, voolavuse ja asendusvajaduse kaudu. Täiendav variant on lähtuda sellest, milline peaks olema näiteks hooldustöötajate või tegevusjuhendajate puhul teenuse kvaliteedi tagamiseks vajalik töötaja/abivajaja suhtarv. Praegu sellekohast soovituslikku regulatsiooni Eestis ei ole. Ühe eksperdihinnangu järgi tagaks hea kvaliteedi keskmiselt üks töötaja kümne hooldatava kohta. Praegu on see hinnanguliselt ligi 20 hooldatavat ühe töötaja kohta, kui arvestada, et hoolduseks kuluv aeg ei piirdu tavalise kaheksatunnise tööpäevaga. Siiski ei piisa pelgalt hinnangust, vaid vaja oleks selgelt põhjendatud suhtarvu. Töötaja-abivajaja suhtarvud on samas vaid üks kvaliteedikriteerium. Oluline ülesanne on välja töötada terviklikud kvaliteedikriteeriumid.

    Ettepanek:

    1. Sotsiaalministeerium töötab välja sotsiaaltöö põhikutsealade lõikes sotsiaalteenuste soovituslikud kvaliteedikriteeriumid, sh töötaja-teenusesaaja suhtarvud, mis aitab mõõta osutatavate teenuste kvaliteeti ja töötajate töökoormust.
      Hinnang: lõpetamisel, viimased sammud käimas
    VASTAJATE TAGASISIDE:

    Sotsiaalministeerium on väljaspool kodu osutatava üldhooldusteenuse nõuded kehtestanud sotsiaalkaitseministri 19.06.2023 määrusega nr 35 (alates 01.07.2026 hakkavad kehtima ka töötajate ja klientide suhtarvud). Koduteenuse nõuded jõustusid 01.01.2025 (29.06.2023 määrus nr 40). Lisaks töötas SKA 2024. aastal välja uuendatud kvaliteedijuhised kodu-, üldhooldus-, täisealise isiku hooldaja, isikliku abistaja, tugiisiku- ja eluasemeteenusele.

    3. Toetavat statistikat seire tulemuste tõlgendamisel

    3.1. Hõive- ja palgamuutused

    OSKA tööjõuvajaduse ja oskuste sotsiaaltöö uuringus (2022) prognoositi valdkonna põhikutsealadel hõive märgatavat kasvu aastaks 2030. Seda prognoosihinnangut mõjutasid mitmed tegurid – olulisimana elanikkonna vananemine, keskmise eluea kasv ja ühiskonna ootused sotsiaalteenuste mahule ja kvaliteedile. Kasvanud on ka hõive, kuid prognoositust mõnevõrra vähem (joonis 3).

    Üks põhjus võib olla koroonaepideemia põhjustatud kõrge võrdlusbaas 2020. aastal, mis puudutas eelkõige hooldustöötajaid tervishoiu- ja hoolekandeasutustes. Võimalik, et koroonaepideemia vaibumise järel hõive mõnevõrra langes, et hakata eelkõige hooldereformi tulemusena uuesti kasvama. SoM-i andmetel ongi võrreldes 2023. aastaga kasvanud näiteks hooldustöötajate/abihooldajate arv 2024. aastaks 18%.

    Joonis 3. Hõiveprognoos ja tegelik muutus aastatel 2020–2024

    Allikas: TÖR

    Jättes arvestamata andmetest tulenevad eripärad, kasvas hõive kõigil põhikutsealadel peale sotsiaaltöö juhtide põhikutseala. See võib olla tingitud sotsiaaltöö institutsioonides töö tõhusamaks muutmisest, mille käigus on optimeeritud juhtimisstruktuure.

    Tabel 1. Hõivemuutus põhikutsealati aastatel 2020–2024 (%)

    Allikas: TÖR

    Enim on kasvanud asendus- ja perekodu kasvatajate arv, kõige vähem hooldustöötajate ja tegevusjuhendajate arv. Siin tuleb taas arvesse võtta 2020. aastat kui mõnevõrra erandlikku võrdlusbaasi. Oluline on aga kokkuvõttes välja tuua, et trendina on tegelikud hõivemuutused kooskõlas prognoosituga, seda nii valdkonnas tervikuna kui ka põhikutsealade lõikes.

    Ka tuleviku vaates võib eeldada, et hõive jätkab kasvamist, sest peamised prognoosieeldused on jäänud samaks. Ühe näitena võib siinkohal tuua täiskasvanute hoolekandeteenuste saajate arvu tõusu viimase viie aasta jooksul 13% võrra (andmed Statistikaametilt), mis valdkonna tööjõuvajadust kasvatab.

    SoM on välja toonud, et 2023. aastal rakendunud hooldereformi tulemusel on hooldustöötajate palk tõusnud keskmiselt 16%. Seda toetavad ka TAI andmed hooldustöötajate kohta tervishoiuasutustes. Märkida tuleb siiski seda, et andmed ei sisalda hooldekodudes töötavaid hooldustöötajaid.

    Joonis 4. Hooldustöötajate palga muutumine aastatel 2019–2024

    Allikas: TÖR, eksperdihinnangud

    Hooldustöötajate keskmine palk on viimase viie-kuue aasta jooksul märkimisväärselt tõusnud. Samuti on palk kasvanud teistel ametialadel ning samal ajal on tõusnud ka inflatsioon. Eesti keskmisele palgale jääb hooldustöötajate palk jätkuvalt alla, kuid palga konkurentsivõime on oluliselt kasvanud. Seda näitab hooldustöötajate palga suhe Eesti keskmise palgaga. Kui 2019. aastal moodustas hooldustöötajate keskmine palk Eesti keskmisest 66%, siis 2024. aastal juba 83%.

    3.2. Muutused tasemeõppe hariduspakkumises

    Tööjõuvajaduse katmisel on tööandjatele vajalik nii meelitada tagasi mujale sektoritesse tööle asunuid kui ka koolitada uut tööjõudu taseme- või täiendusõppe kaudu. Viie aasta taguse ajaga võrreldes on valdkonna tasemeõppe lõpetajate arv jäänud samale tasemele, erinedes siiski oluliselt põhikutsealade lõikes. Kasvanud on lapsehoidja ja tegevusjuhendaja kutseõppe ning mõnevõrra ka sotsiaaltöö kõrgharidusõppe lõpetanute arv. Kahanenud on hooldustöötajate õppe lõpetanute arv. Kuivõrd uuringu ettepanekutes oli kesksel kohal just hooldustöötajate tööjõuvajadus ja sellega seotud ettepanekud, on need arengud esmapilgul murettekitavad.

    Joonis 5. Lõpetanute arv valdkonna tasemeõppes põhikutsealati

    Allikas: EHIS

    Siiski võib tulevikku vaadates oodata hooldustöötajate tasemeõppe lõpetajate arvu kasvu, sest viimasel kahel õppeaastal on hooldustöötaja õppesse vastuvõetute arv märgatavalt suurenenud. Võrreldes kahe-kolme aasta taguse ajaga on mõnevõrra kasvanud ka sotsiaaltöö kõrgharidusse vastuvõetute arv. Kahanenud on aga lapsehoidja ja tegevusjuhendaja õppesse asunute arv. Sotsiaaltöö kõrghariduse puhul peab eraldi rõhutama, et mõnel, näiteks infoühiskonna ja sotsiaalse heaolu õppekaval, on sotsiaaltöö põhikutsealad vaid üks mitmest rakendumisvõimalusest. Samuti õpetatakse Tartu Ülikoolis spetsiifiliselt sotsiaaltööd vaid Pärnu Kolledžis rakenduskõrgharidusena. Viimane vastuvõtt sotsiaaltöö ja sotsiaalpoliitika magistriõppe õppekavale toimus Tartu Ülikoolis 2019/2020. õppeaastal.

    Joonis 6. Vastuvõetute arv valdkonna tasemeõppes põhikutsealati

    Allikas: EHIS

    4. Kokkuvõte

    Siin peatükis on välja toodud seireküsitluse tagasisidel põhinevad tähtsamad muutused ja edusammud ning käimasolevad tegevused valdkonnas. Seal, kus asjakohane, on OSKA tiim välja pakkunud muudatusettepanekud seoses vastutajatega, et aidata kaasa arenguvajaduste leevendamisele. Lisaks on peatükis välja toodud OSKA tiimi hinnang sotsiaaltöö uuringu ettepanekute elluviimisele.

    Seireküsitluse tagasiside põhjal saab olulisemate muutustena esile tõsta järgnevat.

    • Hooldustöötajate suuremale tööjõuvajadusele on reageeritud mitmel tasandil ning ettepanekuid on hakatud ellu viima – õppekohtade kasv, palgatõus, töötingimuste paranemine ja täienduskoolituste plaanid viitavad laiapõhjalisele edasiminekule. Samas on tööjõuvajadus niivõrd suur, et isegi olemasolevad jõupingutused ei pruugi olla piisavad, et probleemi täielikult lahendada.

    • Õigusalaste teadmiste õpetamist on sisuliselt arendatud. Laste õiguste teema on õppekavas esindatud kohustuslike ainete kaudu. Kasutatakse sobivaid õppemeetodeid – loenguid, juhtumianalüüse, rühmatöid ja iseseisvat tööd –, mis toetavad praktiliste oskuste ja õigusalase mõistmise arengut.

    • Kõrghariduse lõpetajate ja juba töötavate spetsialistide erialaseid oskusi arendatakse Tallinna Ülikoolis. Ülikoolis tegutseb õppekavanõukogu, kuhu on kaasatud nii tööandjad kui ka praktikapartnerid. See täidab hästi ettepanekus viidatud koostöövõrgustiku rolli. Olulised teemad on õppekavades juba olemas. Õppekavadesse on lõimitud traumateadlikkus ja kogukonnatöö. Kasutatakse asjakohaseid õppemeetodeid, sh juhtumipõhist ja koostööpõhist õpet. Samal ajal tuleb aga tõdeda, et kõik ettepanekus toodud valdkonnad ei pruugi veel olla võrdselt kaetud.

    • Kutsesüsteemi ja õppekavade arendamise suunal on tehtud samme: käimas on nelja-viie kompetentsimudeli loomine, mis toetavad 2026. aasta õppekavade uuendust. On algatatud ühise baasõppekava arutelu ning hakatud uuendama hooldustöötaja kutsestandardeid. Lapsehoidja õppekava muutmine on koolide valmisolekust hoolimata seotud kutsestandardi ja uue seadusraamistiku jõustumisega.

    • Sotsiaalvaldkonna täienduskoolituste teemadega on olukord veidi keerulisem, kui OSKA uuringus ette nähtud. Kuigi vastutus koolituste korraldamise eest on 2022. aastast liikunud TAI-lt SKA-le, ei paku SKA otseselt täienduskoolitusi neile sihtrühmadele (tegevusjuhendajad, hooldustöötajad, lapsehoidjad, tugiisikud), kellele OSKA ettepanek suunatud oli. SKA on astunud siiski mitmeid samme, et edendada psüühiliste erivajadustega seotud teemasid – näiteks on loodud lasteabi.ee vaimse tervise tööriistad, korraldatud asendushoolduse ja perelepituse koolitusi ning arendatud vanemlusprogrammi „Invest In Play“. Need algatused toetavad laste ja peredega töötavate spetsialistide kompetentsi, kuid jäävad OSKA ettepaneku laiemast täienduskoolitusmoodulite arendamise eesmärgist mõnevõrra kaugemale. Seega võib öelda, et kuigi tegevused käivad ja teatud vajadusi kaetakse, ei kata praegused algatused tervikuna OSKA uuringus esile toodud sihtrühmade ja koolitusvajaduste spektrit. Täiendavad sihipärased sammud oleksid vajalikud, et katta kõik määratletud sihtrühmad ja suurendada täienduskoolituste süsteemset pakkumist.

    OSKA TIIMI MUUDATUSETTEPANEK:
    • Arvestades, et täienduskoolituste korraldamise vastutus sotsiaalvaldkonnas on liikunud TAI-lt SKA-le, teeb OSKA tiim ettepaneku määrata ettepaneku 4 („Täienduskoolitusmoodulite väljatöötamine psüühilisi erivajadusi puudutavatel teemadel“) eestvedajaks ja vastutajaks SKA ning viia see TAI vastutusalast SKA vastutusalasse. See muudatus võimaldaks paremini koordineerida ja ellu viia psüühilisi erivajadusi käsitlevate täienduskoolitusmoodulite arendamist ja pakkumist juba töötavatele spetsialistidele, vastates seeläbi OSKA uuringus tuvastatud vajadustele.
    OSKA sotsiaaltöö uuringu ettepanek uuendatud vastutajaga:
    SKA koostöös valdkonnaga seotud kutse- ja kõrgkoolidega töötab välja ning tõstab pakkumist täienduskoolitusmoodulitele, et pakkuda juba töötavatele spetsialistidele võimalust osaleda psüühilisi erivajadusi puudutavatel täienduskoolituskursustel.

    • Positiivsed sammud on astutud sotsiaalvaldkonna juhtide arendamise suunas – loodud on arenguprogrammid, mentorluse võimalused ning plaanitakse luua kompetentsimudelid ja analüüsida õigusakte. Seega liigutakse professionaalse ja jätkusuutliku juhtimise suunas. Samas on kvalifikatsiooninõuete kehtestamine veel varajases etapis ning nende seadustamiseni ei ole jõutud. Selleks, et tagada valdkonnas järjepidev ja kvaliteetne juhtimine, on oluline, et senised algatused jõuaksid süsteemsete muudatusteni.

    • Praktikasüsteemi arendamist on koolides võetud tõsiselt ja tehtud on sisulisi samme. Tööandjatega tehakse koostööd, õppijate vajadusi arvestatakse ning mitmed uuendused (nt VR- õpe, praktikate vaheetapid ja sihtrühmade laiendamine) on märkimisväärsed. On rõõmustav, et ühes koolis tasustatakse nii kooli kui ka ettevõtte praktikajuhendajaid, mis on pikka aega olnud tööandjate välja toodud probleemiks.

    • Täiendkoolituste õiguslik raamistik ja kvaliteedisüsteem liigub positiivses suunas, kuid praktiline rakendamine ning koolituste sisuline kättesaadavus ja vastavus tööandjate vajadustele vajavad endiselt tähelepanu. Mikrokvalifikatsioonide süsteem pakub head potentsiaali, kuid selle mõju sõltub rakendamise edukusest ja laiemast kasutuselevõtust. Tagasisides viidatakse olemasolevale või kavandatavale koostööle partneritega ning pakutakse juba mitmeid koolitusi OSKA uuringus tõstatatud teemadel. Põhilised murekohad on seotud ressursipiirangute, koolitusvõimekuse ja info liikumisega. Lisaks ei ole tagasisidest näha, et kõik osapooled on teinud ühiselt koolitusvajaduste strateegilise analüüsi. Ettepaneku elluviimist takistab selge vastutaja puudumine – koolid ei saa ega suuda ümarlauda üksinda kokku kutsuda. Tagasisidest selgub küll valmisolek koostööks, kuid initsiatiiv ja juhtroll vajab selgelt määratletud osapoolt. HTM-i tagasisidest võib järeldada, et ministeerium on valmis seda teemat eest vedama.

    OSKA TIIMI MUUDATUSETTEPANEK:
    • Määrata arenguvajaduse 8 ettepaneku 2 eestvedajaks ja vastutajaks HTM ning tõsta see sotsiaalvaldkonna katusorganisatsioonidelt HTM-i vastutusalasse.
    OSKA sotsiaaltöö uuringu ettepanek uuendatud vastutajaga:
    HTM koostöös valdkonna kutse- ja kõrgkoolide, ESTA, TAI, SKA, SoM-i ja valdkonna tööandjatega kutsuvad kokku ümarlaua, et analüüsida ja ajakohastada valdkonna täienduskoolitusvajadust. Analüüsi tulemusena töötatakse välja ja suurendatakse pakkumist vajaminevatele täienduskoolitustele, tuginedes muu hulgas OSKA sotsiaaltöö uuringu tulemustele täienduskoolituse vajaduse kohta.

    • Võib öelda, et sotsiaaltöö väärtustamise ja populariseerimise vallas liigutakse õiges suunas. Valdkonna esindatus ja mainekujundus on selgelt arenenud, eriti ESTA eestvedamisel. Samuti on SoM-i strateegiline partnerlus andnud tugeva toe tegevuste elluviimiseks ja kindluse edasisteks plaanideks (nt 2026. aasta mainekampaania).

    • Tugiisikuteenuse puhul on liigutud ettevalmistuste ja planeerimise suunas, kuid sisulised muudatused ei ole veel käivitunud. Tegemist on planeerimisjärgus olevate tegevustega, mille edukus sõltub, kuidas neid järgnevatel aastatel rakendatakse.

    • Sotsiaalteenuste kvaliteedikriteeriumite määratlemise ja rakendamise protsess on olnud edukas. Reguleeritud suhtarvude ja ajakohastatud juhistega on loodud eeldused, et teenuste kvaliteeti ühtlustada ning töötajate töökoormust paremini mõista ja juhtida. Tähelepanu tuleks nüüd suunata rakendamisele ja järelevalve mehhanismide tõhustamisele.

    4.1. Hinnang ettepanekute elluviimisele

    Tuginedes joonisele 7 võib positiivsena tõdeda, et enamik OSKA uuringu ettepanekutest on kas juba elluviimise faasis või esimestes rakendusetappides.

    Kuigi mitmed protsessid on alles algusjärgus, näitab see siiski valmisolekut ja et liigutakse sisuliste muudatuste suunas. Õigusaktide muudatused võtavad aega – mitmed algatused sõltuvad standardite või seaduste uuendamisest. Ettepanekute elluviimise tase ja mõju ulatus on erinev. Mõnes valdkonnas (nt koolituskohtade suurendamises) on tehtud jõulisi samme, teises (nt kutsete uuendamises) ollakse alles algfaasis.

    Kõik fookusteemad on jõudnud tähelepanu alla, kuid enamik vajavad veel selgemat tegevusplaani ja ressursside suunamist. Mõne ettepaneku puhul on tegevused alles planeerimisjärgus, kuid nende osaski on esitatud selge kavatsus tegutsemiseks – arendatakse kutsesüsteemi, toetatakse täienduskoolituse kvaliteeti ning panustatakse valdkonna mainekujundusse. Samas on mitmed teemad alles algusjärgus. Psüühiliste erivajaduste koolituste pakkumine ei kata veel vajadust, lapsehoidja õppekava ootab kutsestandardi uuendamist ning juhtide kvalifikatsiooninõuded on alles planeerimisjärgus. Edasised sisulised sammud on mitme ettepaneku puhul veel ees.

    Hinnangu „Lõpetamisel, astutakse viimaseid samme“ on saanud kahe ettepaneku elluviimine: hooldustöötajate töötingimuste parandamine ning sotsiaalteenuste soovituslike kvaliteedikriteeriumite väljatöötamine. Mõlemad olid sisuliselt kaaluka tähendusega ettepanekud kogu sotsiaaltöö valdkonna tööjõuvajaduse katmise ja hooldusvaldkonna olukorra parandamise seisukohalt.

    Tunnustust väärib ka asjaolu, et mitte ühegi ettepaneku puhul ei ole märgitud, et tegevusi ei plaanita – kõigi arenguvajaduste puhul on elluviimine vähemalt planeerimise faasis. Olulisemad muutused realiseeruvad suure tõenäosusega paari aasta jooksul.

    Joonis 7. Ettepanekute elluviimise staatus

    Allikas: autorid

    Uuringust

    Keeletoimetaja:

    Anni Viirmets, OÜ Keelevõlur

    Koostajad:

    Katrin Pihl, Siim Krusell ja Liina Ruusa, SA Kutsekoda

    Autoriõigus:

    SA Kutsekoda, 2025

    Väljaandja:

    SA Kutsekoda

    Autoriõigus:

    SA Kutsekoda, 2025

    Väljaandes sisalduva teabe kasutamisel palume viidata allikale:

    Pihl, K., Krusell, S., Ruusa, L. (2025). Tulevikuvaade tööjõu- ja oskuste vajadusele: sotsiaaltöö. Seirearuanne. Tallinn: SA Kutsekoda.

    Rakendusuuring on valminud „Ühtekuuluvuspoliitika fondide rakenduskava 2021–2027“ poliitikaeesmärgi „Sotsiaalsem Eesti“ erieesmärgi (g) „edendada elukestvat õpet, eelkõige kõigile kättesaadavaid paindlikke oskuste täiendamise ja ümberõppe võimalusi, võttes arvesse ettevõtlus- ja digioskusi, prognoosida paremini muutusi ja uusi vajalikke oskusi tööturu vajaduste põhjal, hõlbustada karjäärialaseid üleminekuid ning soodustada ametialast liikuvust“ saavutamiseks. Sellega panustatakse pikaajalise arengustrateegia „Eesti 2035“ strateegilistesse sihtidesse – „Eestis elavad arukad, tegusad ja tervist hoidvad inimesed“ ning „Eesti majandus on tugev, uuendusmeelne ja vastutustundlik“.

    Kasutatud kirjandus

    Pihl, K., Krusell, S. (2021). Tulevikuvaade tööjõu- ja oskuste vajadusele: sotsiaaltöö. Uuringu lühiaruanne.. Tallinn: SA Kutsekoda.